Fine Arts Quartet met Anastasia Injushina (piano)
april 2014
DAKB-huis utrecht balijelaan 95




Fine Arts Quartet
Anastasia Injushina, piano

Het Fine Arts Quartet, “een van de met goud omrande namen in kamermuziek” (Washington Post), behoort tot de meest zich onderscheidende ensembles van onze tijd. Met een illustere historie aan uitvoerend succes en een extensief legaat aan opnames. Opgericht in Chicago in 1946, met de Universiteit van Wisconsin-Milwaukee als thuisbasis sinds 1963, behoort het kwartet tot de kleine selectie van topensembles die al meer dan een halve eeuw opnames maken en over de ganse aardbol toeren. Elk seizoen concerteren de violisten Ralph Evans en Efim Boico (die al bijna 30 jaar samen spelen), interim violist Juan-Miguel Hernandez en cellist Robert Cohen wereldwijd in steden als New York, Londen, Parijs, Berlijn, Rome, Madrid, Moskou, Tokyo, Beijing, Istanbul, Jeruzalem, Mexico City en Toronto.

Het kwartet heeft meer dan 200 werken op geluidsdragers vastgelegd. De laatste opnames bevatten pianokwartetten en pianokwintetten van Saint-Saëns en Schumann, de wereldprimeur van de opname van Efrem Zimbalist's kwartet (revisie 1959), de wereldprimeur van de digitale opname van Eugène Ysaÿe's lang verloren gewaand meesterwerk voor kwartet en strijkorkest, "Harmonies du Soir"; Fritz Kreisler's strijkkwartet, de twee strijkkwartetten van Saint-Saëns, drie Beethoven strijkkwintetten; Franck's kwartet en zijn pianokwintet; de pianokwintetten van Fauré; de complete kamermuziek van Bruckner; de complete Mendelssohn strijkkwartetten; "Four American Quartets" van Antheil, Herrmann, Glass, Evans; complete kwartetten van Schumann; het strijkkwintet en Novelettes van Glazunov. Aulos Musikado bracht hun complete Dohnányi strijkkwartetten en pianokwintetten uit. Lyrinx zowel de complete vroege Beethoven-kwartetten als de complete Mozart-strijkkwintetten in SACD formaat.

De recente opnames van het Fine Arts Quartet hebben veel onderscheidingen ontvangen. Hun CD met Fauré-kwintetten op het Naxos-label met pianist Cristina Ortiz werd door de Gramophone Classical Music Guide 2012 uitverkoren tot "Gramaphone award-winner en opname van legendarisch statuur". Ook behoorde deze CD tot de opnames waarvoor muziekproducer Steven Epstein in 2009 een Grammy® Award kreeg ("Producer van het Jaar, klassiek"). De Franck-CD van het kwartet werd bestempeld tot "Editor's Choice" by Gramophone Magazine in februari 2010. De Glazunov-, Mendelssohn- en Fauré-CD's werden alle verkozen tot "Opname van het Jaar" door Musicweb International (2007-2009). Bovendien werd hun “Four American Quartets” album de "BBC Music Magazine Choice" toegekend in 2008. Hun Schumann-CD werd geroemd als “een van de allerbeste kamermuziekopnames van het jaar” door de American Record Guide in 2007. De Mozart-kwintetten SACD box van het Fine arts Quartet werd gelardeerd met de "Critic's Choise 2003" van de American Record Guide. Bijna alle Naxos-CD's van het kwartet werden geselecteerd voor Grammy® awards toegangslijsten in de categorie "Beste klassieke album" of "Beste kamermuziekuitvoering". Een speciale erkenning ontving het kwartet voor hun toewijding aan contemporaine muziek: Een nationale CMA/ASCAP Award voor Avontuurlijke programmering, gezamenlijk toegekend door Chamber Music America, de American Society of Composers, Authors and Publishers.

De kwartetleden hebben vele van de hedendaagse toonaangevende ensembles gevormd en tot bloei aangezet. Zij zijn gastdocenten geweest aan de conservatoriums van Parijs en Lyon, alsook aan de zomer-muziekacademies van Yale University en Indiana University. Regelmatig nemen zij plaats als jurylid in grote muziekcompetities als het Evian concours, het Shostakovisch- en Bordeaux- concours. Documentaires over het Fine Arts Quartet zijn vertoond op de Franse en Amerikaanse televisie.

Anastasia Injushina
Als artistiek directeur van een festival en frequent bezoeker van concerten, lees ik talrijke biografieën en CV's van artiesten. De meeste van deze epistels starten met de zinnen "lovende kritieken", een van de meeste briljante en interessante pianist /cellist / violist van zijn of haar generatie. Laten we het eens op een andere manier doen. Ik zou u graag willen vertellen wie ik ben. U kunt zelf uw gedachten bepalen over de rest... Ik kom uit een Russische familie van ingenieurs. ik zou waarschijnlijk nooit musicus zijn geworden wanneer ik niet het vioolconcert van Dvorak had gehoord op driejarige leeftijd. Ik raakte geobsedeerd door klassieke muziek. Wij woonden toen in Brazilië. Mijn moeder moest dus een aantal jaren wachten voordat ze me kon inschrijven op een muziekschool in de Sovjet Unie. Ik heb niets bijzonders te vertellen over mijn studies. Zij waren zoals die van elke jonge professionele musicus in de Sovjet Unie. Na de schooltijd wilde ik iets anders proberen dan de gebruikelijke weg via de studies aan de conservatorium-school van St. Petersburg gevolgd door een opleiding aan het staatsconservatorium van St. Petersburg. Dus vertrok ik naar Finland. Dat was rond de tijd dat de Sovjet Unie in elkaar klapte en er vele dingen tegelijkertijd gebeurden. De jaren gingen voorbij en ik ben nog steeds van muziek bezeten. Ondertussen heb ik een concours gewonnen (bij de ARD in München) en heb soms lovende kritiek ontvangen. Andere keren werden de criticasters niet tevreden gesteld.In München heb ik een nieuwe liefde gevonden: kamermuziek. Gedurende 15 jaar ben ik een hyperactieve kamermusicus geweest. Ik bracht mijn vrije tijd door met het aanleren van nieuw repertoire en met luisteren naar de muziek. Natuurlijk, toen de gelegenheid zich aandiende, startte ik mijn eigen festival. Elk voorjaar wanneer het festival begint... Dat zijn de mooiste dagen van het jaar voor mij. Het is gebruikelijk om je docenten in een biografie te vermelden. Wie zijn mijn docenten? Ik denk dat mijn beste leraren die ik ooit gehad heb Walter Gieseking, Wilhelm Furtwängler en andere grote musici uit het verleden zijn. Wanneer je niet houdt van het woord "verleden", zou ik alleen willen zeggen dat zelfs de Griekse filosoof Plato geloofde dat de wijze gezegende mensen uit de oudheid dichter bij God leefden. Dus, zoals je ziet, dit probleem is al oud. Serieus, ik leer doorlopend en ontmoet regelmatig de collega's die ik bewonder en van wie ik leer. Een van de recente hoogtepunten zijn de opnames van de muziek van Johann Sebastian Bach en zijn zonen, die in maart 2013 zijn uitgebracht.